
Konferencja naukowa: „Edukacja włączająca wobec wyzwań neuroróżnorodności – teoria i praktyka”
Konferencja naukowa nt.
Edukacja włączająca wobec wyzwań neuroróżnorodności –
teoria i praktyka
9 kwietnia 2025 r., WP-A UAM Kalisz
Organizatorzy: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM oraz Fundacja Nowa Nadzieja
Konferencja zgromadziła przedstawicieli środowiska naukowego, edukacyjnego, organizacji pozarządowych oraz rodziców, tworząc platformę wymiany doświadczeń i refleksji na temat neuroróżnorodności i edukacji włączającej. Jej celem było ukazanie wielowymiarowości wsparcia dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu – od ujęcia naukowego i psychologicznego, po perspektywy praktyków oraz rodzin.
Podsumowanie konferencji
Konferencję otworzyli dr Radosław Nawrocki, Dziekan Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM, oraz Piotr Tomankiewicz, Prezes Fundacji Nowa Nadzieja, podkreślając znaczenie współpracy między środowiskiem naukowym a organizacjami działającymi na rzecz osób neuroróżnorodnych.
W pierwszej części Dorota Madejka zaprezentowała aktualne działania i plany Fundacji Nowa Nadzieja, zwracając uwagę na konieczność ciągłego rozwijania oferty wsparcia dla osób w spektrum autyzmu. Następnie dr Justyna Leszka przedstawiła neuroróżnorodność jako kluczowe wyzwanie dla edukacji włączającej, wskazując na potrzebę redefinicji ról nauczycieli i instytucji edukacyjnych.
Wystąpienie dr. Przemysława Gąsiorka skupiło się na neuropsychologicznych aspektach rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu, zaś dr Mirosława Kanar omówiła znaczenie działań psychoedukacyjnych w kształtowaniu samowiedzy u osób z ASD oraz ich praktyczne zastosowania.
Po przerwie rozpoczęła się część praktyczna, w której zaprezentowano trzy perspektywy edukacji włączającej:
- publiczną (Aneta Jagielska, SP nr 1 w Poznaniu),
- niepubliczną (Kinga Słowiak, ADE Jarocin),
- rodzicielską (Małgorzata Tomankiewicz, Fundacja Nowa Nadzieja).
Każda z prelekcji ukazywała zarówno wyzwania, jak i sukcesy w pracy z dziećmi w spektrum, podkreślając rolę indywidualizacji oraz współpracy wszystkich zaangażowanych stron.
Kolejne wystąpienie – Sylwii Baranowskiej – dyrektor SPS19 w Kaliszu- dotyczyło funkcjonowania SCWEW (Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą) jako wsparcia dla szkół w procesie wdrażania edukacji inkluzyjnej.
Z kolei Monika Piechowicz-Kruk – dyrektor Centrum CDE, koordynator projektu w Wielkopolsce – zaprezentowała projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” ASA-IBE-Unicef.
W swoim wystąpieniu skoncentrowała się na poszukiwaniu skutecznych narzędzi i rozwiązań wspierających edukację włączającą, podkreślając jego innowacyjny i praktyczny charakter.
Konferencja była okazją do otwartej dyskusji, która umożliwiła uczestnikom wymianę doświadczeń, refleksji i inspiracji do dalszego działania na rzecz neuroróżnorodności w edukacji.
Dziękujemy za zaproszenie!