Tutoring to innowacyjna metoda, która pozwala na rozwój kreatywności i samodzielnego myślenia. Opiera się na relacji między tutorem a podopiecznym. Jest całkowicie spersonalizowana i całościowo obejmuje rozwój człowieka we wszystkich sferach jego życia. Dzięki takiemu podejściu każdy ma swoją indywidualną ścieżkę rozwoju, nie jest porównywany z innymi, osiąga sukcesy we własnym tempie.
Tutor pomaga odkrywać talenty, uzdolnienia oraz umacniać w mocnych stronach rozwoju każdego podopiecznego. Wspomaga rozwój samodzielnego myślenia i tworzenia.
Jako metoda tutoring praktykowany jest na renomowanych uczelniach jak Oxford i Cambridge. W Polsce tradycja tutoringu rozwija się od XVIII wieku. Stosowana w Collegium Nobilium pozwalała kształcić ówczesne elity w sztuce argumentowania i wysławiania. Współcześnie stosuje tę metodę kształcenia i oddziaływania wiele organizacji, uczelni, szkół ponadpodstawowych. Od wielu lat rozwija się tutoring w szkołach podstawowych i przedszkolach.
Tutoring rozwojowy w zależności od indywidualnych potrzeb podopiecznego koncentruję się na pracy w obszarze wartości, talentów i celów. Ostatecznie praca metodą tutoringu ma pomóc podopiecznemu w stawianiu sobie konkretnych celów oraz wspomagać i towarzyszyć mu w ich realizacji.
Tutoring naukowy ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia oraz samodzielnego uczenia się. Ostatecznie prowadzi do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami i problemami, które będzie napotykał w przyszłości.
Tutoring opiera się na relacji, która buduje się podczas spotkań, rozmów. Nawiązuje do relacji między uczniem a mistrzem, opartej na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Taka relacja pozwala na wychodzenie poza sferę komfortu i daje możliwość popełniania błędów, na które w tradycyjnej szkole nie ma czasu ani miejsca. Ważniejsze są wnioski i podejmowanie nowych prób i wyzwań.
Tutor to osoba świadoma swojej roli w praktyce. Posiada niezbędną wiedzę i narzędzia do praktyki tutorskiej, choć wielokrotnie sam jest autorem nowych. To wytrawny podróżnik po arkanach wiedzy o funkcjonowaniu człowieka, ale i po nowych obszarach wiedzy. Nie jest natomiast alfa i omegą. Ważna jest bowiem sama podróż, a wiedza ostateczna może być wyznaczonym celem. Dla podopiecznego jest przewodnikiem lub mistrzem.
Celem pracy tutora jest pokazać i nauczyć podopiecznemu jak żyć autentycznie, samodzielnie, świadomie oraz spójnie, tak aby nie musiał dopasowywać się do zewnętrznych powierzchownych lub konformistycznych postaw i wzorców.
Tutor. Jestem jednym z kilkuset osób, które posiadają certyfikat tutora. Na bieżąco szkolę się u swoich Mistrzów, co poświadczają i gwarantują certyfikatem Akredytacji Tutorskiej. Jako akredytowany praktyk tutoringu od kilku lat rozwijam tutoring rozwojowo – naukowy w praktyce prywatnej oraz tutoring specjalny w Specjalnej Szkole Podstawowej w Kaliszu.
Monika Piechowicz- Kruk – akredytowany tutor w Collegium Wratislaviense, pedagog specjalny, nauczyciel, eduexpert, trener i dyrektor Centrum Doskonalenia Edukacyjnego.
Tutoriale to około godzinne spotkania z podopiecznym w regularnych odstępach czasu, które dedykuję dzieciom i młodzieży szkolnej.
Jeśli twoje dziecko potrzebuje wsparcia, odbudowania poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa lub potrzebuje wzmocnienia w obszarze samoświadomości i umiejętności uczenia się wówczas skontaktuj się ze mną i zapisz na rozmowę wstępną/ formularz zgłoszeniowy lub email: kontakt@centrumcde.pl