
O projekcie „SZKOŁA DOSTĘPNA DLA WSZYSTKICH” IBE ASA UNICEF 2025
Projekt Szkoła dostępna dla wszystkich (SDW)” (Accessible School for All – ASA)
realizowany przez
Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki
Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accessible School for All). Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli). Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.
We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz organizacjami pozarządowymi zostały opracowane oraz przeprowadzone szkolenia, które wpiszą się w obecne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele specjaliści. Treści szkoleń pomogły znaleźć nauczycielom odpowiedzi na pytania:
-
jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego;
-
jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
-
w jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne w procesie oceny funkcjonalnej?
-
w jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?
Uczestnicy projektu wdrażali w praktyce nabywane umiejętności i wiedzę oraz dokumentowali przeprowadzone interwencje, czyli oddziaływania edukacyjno-specjalistyczne wobec uczniów i rodziców oraz zespołu innych nauczycieli danej placówki. (…)
Do projektu zakwalifikowało się 437 szkół i 71 przedszkoli publicznych/niepublicznych, ogólnodostępnych, integracyjnych – łącznie 508 placówek oraz 1315 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki udziałowi w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia (DDU).
Projekt posiada również komponent badawczy i ewaluacyjny, a wyniki otrzymane w rezultacie tych działań mają służyć wytworzeniu praktyk sprawdzonych empirycznie (evidence – based) wzmacniając w ten sposób system dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich. Na zakończenie projektu zostanie opracowany katalog dobrych praktyk, który zostanie opublikowany i udostępniony wszystkim nauczycielom-specjalistom.
-
jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
-
jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego;
-
jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
(…)
Projekt “Szkoła dostępna dla wszystkich” obejmuje również realizację komponentu badawczego i ewaluacyjnego, a wyniki otrzymane w rezultacie tych działań mają służyć wytworzeniu katalogu praktyk – interwencji sprawdzonych empirycznie praktyk (evidence – based) w zakresie realizowania wsparcia edukacyjno – specjalistycznego na poziomie szkoły – przedszkola. Empirycznie zostanie potwierdzona skuteczność prowadzonych interwencji.
Przeszkoleni DDU przeprowadzili interwencje na dwóch poziomach:
-
Poziom 1 – uczenie się minimum 11200 nauczycieli, w tym nauczycieli specjalistów (NS) w działaniu dzięki wsparciu merytorycznemu ze strony DDU oraz uczeniu się w działaniu.
-
Poziom 2 – oddziaływanie DDU bezpośrednio na osoby uczące się (dzieci, uczniowie) lub oddziaływanie wspierane przez DDU nauczycieli specjalistów bezpośrednio na osoby uczące się.
W projekcie zaplanowano opracowanie zestawu narzędzi do badania efektów poznawczych, postaw i przekonań nauczycieli specjalistów (DDU – uczestników projektu) w schemacie pretest – posttest.
Więcej o projekcie: https://asa.ibe.edu.pl/o-projekcie/